Als regiomedewerker vliegt Lorenz door de stad om onze collega's bij Stad Gent uit de nood te helpen. "Ze noemen mij wel eens hun reddende engel" - Een gesprek met Lorenz

Lorenz, hoe kwam je bij Digipolis terecht?

‘Techniek heeft me altijd al geïnteresseerd, en een zevental jaar geleden volgde ik de cursus pc-technicus en netwerkbeheer bij de VDAB. Niet lang daarna solliciteerde ik bij de Digipolis helpdesk, en 3 dagen later kon ik al beginnen. De vlotste sollicitatie ooit!’, vertelt hij.

Wat hield jouw job toen in?

‘Als helpdeskmedewerker zat ik aan de telefoon en deed ik eerstelijnssupport. Dat wil zeggen dat de collega's bij Stad Gent naar mij belden met hun technische problemen, en dat ik samen met hen een oplossing voor dat probleem zocht,’ legt hij uit.

En vond je die oplossing ook?

‘De helft van de tijd wel. De andere helft van de tijd moest een probleem meer in detail onderzocht worden. Dan maakte ik een ticket aan en gaf ik het door aan mijn collega's van tweedelijnssupport. Zo konden zij het probleem opnemen en verder uitdiepen.’

Werk je nu nog bij de helpdesk?

‘Nee. Na vier jaar in een heel tof team te hebben gewerkt, wou ik ook wel eens weten wat er allemaal schuil ging achter die tweedelijnssupport. Ik had goesting om zelf mijn tanden te zetten in die problemen die ik al die tijd had doorgegeven aan mijn collega's.’

‘Ongeveer in diezelfde periode begon Digipolis met de regiowerking. In verschillende regio's in Gent werden toen een paar medewerkers geplaatst om nog sneller ter plaatse te kunnen zijn als er collega's geholpen moeten worden. Ik zag het direct zitten,’ vertelt hij enthousiast.

En welke regio valt onder jouw vleugels?

‘Samen met mijn twee andere collega's ben ik verantwoordelijk voor de regio Centrum en Oost. Onze vaste stek bevindt zich in het Administratief Centrum Portus, vlakbij Portus Ganda. Op de negende verdieping dan nog, dus we kijken echt wel uit over Gent,’ lacht hij. ‘Niet dat ik zo vaak van dat uitzicht kan genieten, want zowat 70% van mijn tijd ben ik onderweg. De collega's van Stad Gent zitten namelijk verspreid over tal van gebouwen. Gewapend met het juiste materiaal ga ik dan bij hen langs om hen uit de nood te helpen.’

Hoe ziet jouw dag er gewoonlijk uit?

‘Een gemiddelde dag bestaat niet, want elke dag hangt af van het aantal en het soort afspraken die ik heb. Meestal begin ik met wat administratie en met het inplannen van die afspraken. Dat doe ik op basis van de tickets die mijn collega's bij de helpdesk hebben aangemaakt. Ik bekijk welke er open staan voor mijn regio, ga de prioriteit na en plan zo mijn agenda in. En daarna ben ik de baan op.’

‘Afhankelijk van waar ik heen moet en welk materiaal ik moet meenemen, ga ik ofwel te voet, met de fiets of met de auto. Soms moet ik met heel wat materiaal naar Oostakker, dan neem ik de auto. Andere dagen kan je me dan weer vooral in het centrum vinden, en dan ga ik al eens vaker te voet of met de fiets. Zeker als het goed weer is, is dat heel plezant om de sfeer in de stad op te snuiven.’

Kom je vaak dezelfde problemen tegen?

‘Dat hangt ervan af. Meestal staat elk probleem op zich, maar soms kom je ook echt wel fases tegen. Zo zijn we bezig met iedereen geleidelijk aan naar Windows 10 en Office 2019 te migreren. Dan zie ik wel dat ik al eens wat vaker problemen oplos die daaraan gelinkt zijn.’

Wat vind je het leukste aan jouw job?

‘De afwisseling. Ik kom elke dag op andere plaatsen, ontmoet altijd weer nieuwe mensen en ben met heel uiteenlopende dingen bezig. De ene dag help ik de burgemeester op het stadhuis om zijn printeropstelling in orde te krijgen, de andere dag zit ik tussen de kleuters in een stadsschool om een of ander netwerkprobleem op te lossen. En om het even waar ik kom, ze zijn altijd blij om mij te zien. Alleen maar vriendelijke mensen bij Stad Gent,’ lacht hij.

‘Nu, soms zitten er best wel zware dagen tussen, waarbij de problemen zich maar blijven opstapelen en we handen tekort komen. Maar gelukkig vormen mijn collega's en ik een hecht team dat goed kan puzzelen. En de collega's in de andere regio's springen op zo'n moment ook bij waar mogelijk. En hoe zwaar zo'n dag ook kan zijn, aan het einde van de dag weet ik altijd dat ik weer minstens één iemand geholpen hebt. En dat maakt mijn dag goed.’

Straf, Lorenz! Is er iets dat je zou veranderen?

‘Omdat ik niet bij Digipolis ter plaatse ben, merk ik dat ik niet altijd weet wat er op kantoor gebeurt. Dat is soms wel jammer. Aan de andere kant sta ik alle dagen in nauw contact met mijn collega's bij Stad Gent, en die zijn natuurlijk de beste’, knipoogt hij. ‘En over het uitzicht heb ik hier al zeker niet te klagen.

Dat kan ik alleen maar bevestigen! Bedankt voor dit gesprek, Lorenz!

Lorenz.JPG

Digipolis Gent

Bellevue 1, 9000 Gent

Zin om voor Gent te werken? Cuberdons snoepen op de Kouter en iBeacons spotten bij de Krook. Bij Digipolis maak je van de stad jouw job en bouw je mee aan innovatieve projecten die het leven van duizenden Gentenaren beter maken.