‘Je verveelt je hier geen seconde’ - een gesprek met Lut

In juni 2009 solliciteerde Lut voor een job als klantbegeleider bij Digipolis. Met een diploma maatschappelijk assistent en professionele ervaring in outplacement niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

‘Als ik het op voorhand helemaal had kunnen inschatten, dan had ik het misschien nooit gedurfd. Maar heel blij dat ik het deed’, lacht ze.

Dat is nogal een opener Lut :)

‘Tja...maar ik meen het wel’, vertelt Lut. ‘Ik had in avondschool wel een jaartje programmeren gevolgd maar het enige raakpunt met de job klantbegeleiding was mijn ervaring met het motiveren van mensen in outplacement. Toen ik begon, gingen we net van start met eBesluit - de applicatie die de besluitvorming van de stad Antwerpen ondersteunt - en ik zie me daar nog worstelen met allerlei excels om testscenario’s uit te werken. Eigenlijk hoorde ik het in Keulen donderen’, lacht ze, ‘maar ik heb toen wel enorm veel geleerd, vooral dankzij een collega-klantbegeleider en de toenmalige projectleider.’

Hoe zou je de job van een klantbegeleider omschrijven?

‘Wat mij betreft is het cruciaal dat je graag met mensen omgaat en oprecht interesse hebt in hun werk. Je moet weten wat ze doen en waarom ze iets zus of zo doen. En om dit te doorgronden, is het belangrijk dat je vaak bij hen bent.’

‘Het lijkt me ook handig om nieuws- en leergierig te zijn’, glimlacht ze. ‘Je hoeft echt geen doorgedreven IT-kennis te hebben, maar een gezonde portie belangstelling voor deze wereld is wel nodig.’

‘De functie klantbeleiding is bij Digipolis niet zo strikt afgebakend. Daarmee bedoel ik dat er wel wat verschillen zitten in hoe iemand zijn job invult, al naargelang de noden die er zijn. Maar in een notendop komt het erop neer dat je er mee voor zorgt dat een applicatie veilig ‘landt’ bij de eindgebruikers door hen hierin mee te ondersteunen. Dat kan gaan van het schrijven van handleidingen tot het geven van opleidingen, maar ook het opmaken van testscenario’s en het uittesten van de applicatie maken hiervan een deel uit. Of nog beter: ervoor zorgen dat je eindgebruikers goed testen omdat jij exact weet wat er getest moet worden en je hen hierin kan begeleiden.’

En hoe ziet jouw dag er dan uit?

‘Ik heb de de voorbije 10 jaar al heel wat aspecten leren kennen. Voor Aris BPM schreef ik bijvoorbeeld vooral handleidingen. Voor eBesluit was het grondig testen met de klant en het beheren van de publicatie-generator dan weer belangrijk en tijdens de verkiezingen - waarbij Digipolis instaat voor o.a. het testen en installeren van de verkiezingspc’s - gaf ik ook opleidingen. Heel leuk trouwens, en nu ik erover nadenk toch vooral omdat je jezelf als klantbegeleider het eigenaarschap kan toeëigenen en veel zelf kan vormgeven.’

‘Momenteel bijt ik me vast in een technischer verhaal en onderzoek ik de mogelijkheden van Ranorex om voor A-stad de UI-testen te automatiseren. Het is mijn droom om dit jaar een duidelijkere teststructuur op poten te zetten en het zou fantastisch zijn als we hier een community rond kunnen vormen. Enkele collega-klantbegeleiders ondernamen hiervoor trouwens al stappen en ik spring hier graag mee op de kar! Om meer inzicht te krijgen en de testen continu te optimaliseren, volg ik webinars, zette ik een dashboard op om de resultaten in kaart te brengen , zit ik mee achter de nodige upgrades, … Dat puzzelen, graven en uitzoeken doe ik ontzettend graag. Ik kan me echt helemaal verliezen in iets dat opgelost moet worden. Dat is één van de voordelen van mijn job en van Digipolis vind ik: je bent continu met nieuwe zaken bezig en je krijgt de mogelijkheid om te groeien als je er zelf mee je schouders onder zet.’

Alles rozengeur en maneschijn dan…?

‘Is het ergens overal en altijd rozengeur en maneschijn?’, lacht Lut. ‘Nee, natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk. Zo zou het goed zijn als we als klantbegeleider sneller betrokken worden in een traject en meteen kunnen afstemmen met de klant, ontwikkelaars en analisten. Daarnaast worstelen we soms wel wat met onze testomgeving die altijd in beweging is en dus onze testen beïnvloedt. Maar wat ik dan wel merk, is dat dit bespreekbaar is en dat collega’s er mee hun schouders onder willen zetten.’

‘Volgend jaar kan ik eigenlijk met pensioen maar zoals ik me nu voel, zou ik nog graag even blijven’, lacht ze.

Lut.jpg

Digipolis Antwerpen

Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen

Zin om voor Antwerpen te werken? Een frietje steken op het Eilandje en iBeacons spotten bij de Boerentoren. Bij Digipolis maak je van de stad jouw job en bouw je mee aan innovatieve projecten die het leven van duizenden Antwerpenaren beter maken.