‘In Digipolis is er ruimte voor een dialoog’

Een gesprek met Steffi & Willem

Start-ups en overheden die samenwerken? Het klinkt misschien wat contrair, maar in Digipolis Antwerpen doen we dit al sinds 2015. De redenen hiervoor liggen voor de hand: als overheid hebben we nood aan frisse, creatieve en kostefficiënte IT-oplossingen. Start-ups op hun beurt zoeken klanten en vinden in de overheid een stabiele partner. Een win-win.

Om ons ‘buy from startups’ beleid nog meer zuurstof te geven, kregen we enkele maanden geleden versterking van Steffi en Willem. Dit duo vormt binnen Digipolis het start-up coördinatieteam.

Jullie werken beiden nog niet zo lang bij ons… Hoe gaat het? :)

‘Prima, bedankt’, lacht Steffi. ‘Ik ben hier op 15 april gestart na een toch wel originele sollicitatieprocedure. Mijn eerste kennismaking met Digipolis was namelijk een uitnodiging voor één van de Enterprise Architectuur inspiratiesessies. Elke laatste vrijdag van de maand presenteren enkele collega’s een aantal resultaten aan de andere collega’s, deels om hen op de hoogte te houden, maar ook deels om hen te inspireren. En daar zat ik dan ineens, tussen een 60-tal Digipolis-medewerkers. Inhoudelijk ging het me toen wat te snel want ik viel natuurlijk midden in de verhalen, maar ik wou eigenlijk vooral weten hoe de mensen met elkaar omgingen. De sfeer was hartelijk, open, met wat geplaag en gelach erbij. Het gaf mij direct het gevoel dat er ruimte was voor iemands persoonlijkheid. En dat gevoel heb ik vandaag nog altijd: ik kan gewoon mezelf zijn. Zeer belangrijk voor mij trouwens, want in een afgebakende omgeving met afgelijnde taken zou ik gewoon niet functioneren.’

‘Ik startte op 1 juni maar ken Digipolis al 6 jaar’, haakt Willem in. ‘Enerzijds vanuit mijn rol als sales manager met Digipolis als klant, maar ik ging ook al bijna altijd naar hun meetups. Het was mij al vrij snel duidelijk dat Digipolis veel belang hecht aan kennisdeling en innovatie. Die openheid kom je toch nog maar weinig tegen vind ik. En het is een uitdaging voor de hele organisatie, niet alleen maar voor een bepaald team: waar zijn we morgen en overmorgen mee bezig?’

‘Wat voor mij ook een belangrijke reden was om te solliciteren, is dat ik kan werken voor mijn stad en in functie hiervan een ecosysteem kan uitbouwen. Dat is een heel andere insteek dan de commerciële…’ ‘Een onderdeel van mijn sollicitatieprocedure was trouwens een pitch’, vertelt Willem verder. ‘Ik kreeg als opdracht om me in te leven in een start-up (start-ups pitchen ook bij ons) en van hieruit voorstellen te doen. Ik verzeker je dat ik die nacht minder goed heb geslapen :), maar het was een heel fijn gesprek en erg verfrissend.’

‘Zoiets geeft toch al meteen een beeld van een organisatie!’, vult Steffi aan. ‘Ik zou echt iedereen aanraden om hier te solliciteren.’

Jullie vormen het start-up coördinatieteam. Wat houdt jullie job dan precies in?

‘Onze opdracht is: til het start-up beleid van Digipolis naar een nog hoger niveau’, gaat Steffi verder. ‘In de praktijk betekent dit dat we onze job zelf uitvinden en uitzoeken hoe we dit het best aanpakken’, lacht ze. ‘Ik heb de eerste weken vooral heel veel geluisterd naar iedereen, zowel naar Digipolis-medewerkers als naar de start-ups. Wat verliep er goed, waar kon het beter?’’

‘Toen ik startte, had Steffi inderdaad al veel voorbereidingswerk gedaan’, vervolgt Willem. ‘We hebben daarna samen met de aankoopverantwoordelijke Ann een strategie uitgetekend en die vertaald naar concrete doelstellingen. Dat betekent trouwens niet dat we hieraan vasthangen. We sturen eigenlijk continu bij en als het nodig is dan veranderen we het geweer van schouder. Ik denk niet dat we ons ooit gaan vervelen’, lacht hij.

‘Grosso modo komt het erop neer dat we ons richten op 2 pijlers’, vertelt Steffi. ‘We zoeken actief nieuwe partners om mee samen te werken en begeleiden zo goed mogelijk diegenen die al stappen in onze richting zetten. Hiervoor organiseren we startup bootcamps, meetups, … maar Willem volgt de challenges ook erg nauwgezet op en is letterlijk de hotline voor alle start-ups. Met alle vragen en problemen kunnen ze dag en nacht bij hem terecht.’

‘Ik focus me wat meer op de interne werking en probeer om de Digipolis-medewerkers zo goed mogelijk verder te helpen, onder andere door geregeld een start-up lab te organiseren. Belangrijk hierbij is de interactie. We luisteren en geven een voorzet, maar willen de buy from startups werking graag verbeteren in samenwerking met iedereen. Alle voorstellen zijn dus meer dan welkom. En verder neem ik ook mee het communicatieluik ter harte.’

Een pittige uitdaging lijkt me! Nog andere redenen waarom jullie hier graag werken?

‘Bij Digipolis kan je ervoor kiezen om tijds- en plaatsonafhankelijk te werken, en dat vind ik super’, vertelt Steffi. ‘Het zou misschien nog meer in ons DNA verankerd kunnen worden, maar het is wel plezant dat je zomaar ergens kan gaan zitten zonder dat iemand je vreemd bekijkt. Het enige waarvoor ik wat moet oppassen, is dat ik mijn eigen grenzen bewaak. Werken 2.0 legt de verantwoordelijkheid helemaal bij de werknemer, maar je moet er dan natuurlijk voor zorgen dat alles wat in evenwicht blijft.’‘En verder hou ik erg van de durven-cultuur van Digipolis. Als je goed onderbouwde argumenten hebt, dan gaan we er gewoon voor. Er is een hiërarchie, maar die is zeer vlak en er is altijd ruimte voor een gesprek.’

‘Ik sluit me hier helemaal bij aan’, beaamt Willem. ‘Daarnaast vind ik het zelf ook erg prettig dat we zo innovatie-gedreven zijn en dat we er echt concreet mee aan de slag gaan. En ik woon quasi om de hoek, dat is ook een opsteker’, lacht hij.

IMG_0176bis.jpg

Digipolis Antwerpen

Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen

Zin om voor Antwerpen te werken? Een frietje steken op het Eilandje en iBeacons spotten bij de Boerentoren. Bij Digipolis maak je van de stad jouw job en bouw je mee aan innovatieve projecten die het leven van duizenden Antwerpenaren beter maken.